Ureka traject en prijzengeld
Een Ureka traject wordt altijd afgesloten met een finale show en een winnaar. Maar de echte meerwaarde van de Ureka Mega Challenge zit in de intensieve begeleiding, het expertisenetwerk, het sparren met Ureka coaches en Dragons, en de workshops op het gebied van IP, businessontwikkeling, valorisatie en pitchvaardigheden. Veel deelnemers geven aan dat deze ondersteuning een grotere impact heeft dan het prijzengeld zelf.
Het Ureka traject ziet er als volgt uit:
Fase 1 – Werving en eerste selectie
Zodra de werving wordt gestart voor een Ureka Mega Challenge editie kunnen zorgprofessionals en onderzoekers zich aanmelden met een idee of onderzoek om de zorg te verbeteren. Dit kan via het aanmeldformulier op de Ureka website. Met alle aanmelders wordt een intakegesprek gevoerd door twee Ureka kernteamleden. De bevindingen worden gebruikt voor de eerste selectie.
Het Ureka kernteam selecteert acht a tien geschikte ideeën voor deelname. De deelnemers (Urekanten), krijgen na een kennismakingsbijeenkomst twee coaches toegewezen uit het Ureka kernteam. Zij helpen de Urekanten bij het schrijven van de pitchteksten en het concretiseren van het idee. Ook wordt nauw samengewerkt met laatstejaars studenten Innovatie management van de Universiteit Utrecht (Shift Innovatie).
Fase 2 – De pitch fase
De Urekanten krijgen in de pitchfase een IP en pitch workshop met daarin tips en adviezen hoe zij het beste hun idee kunnen presenteren binnen de twee minuten pitchtijd en hoe zij eventueel IP kunnen beschermen. Samen met een professionele regisseur worden de videopitches opgenomen in de opnamestudio van het UMC Utrecht en vervolgens met eventueel aanvullend beeldmateriaal gemonteerd. Deze videopitches worden op de Ureka website, YouTube en de videowall in het UMC Utrecht gepresenteerd. Ook worden de filmpjes gedeeld op de verschillende social media kanalen door het Ureka kernteam, directie Markering & Communicatie en de Urekanten zelf.
Na de pitchopnames moeten de deelnemers een two pager schrijven over hun idee. Zij ontvangen hiervoor een format. Op basis van deze two pagers, de pitches en vastgestelde criteria maken de Dragons hun keuze voor vier finalisten bekend.
Fase 3 – De Finale fase
De finalisten ontvangen €3.000 ontwikkelbudget om een professionele business case te kunnen opstellen. Dit budget kan voor diverse activiteiten worden ingezet, zoals:
- ondersteuning bij het schrijven van een businessplan;
- technische haalbaarheidsstudies of proof-of-concept werk;
- marktvalidatie of interviews met eerste gebruikers/klanten;
- pilotexperimenten of kleine testen;
- strategieontwikkeling of Health Technology Assessment (HTA);
- notariskosten voor bijvoorbeeld het oprichten van een bedrijf;
- andere kosten die bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de innovatie.
Fase 4 - Finale show en winnaar
Finalisten strijden tijdens de live finaleshow om de hoofdprijs van €50.000. Hiervan wordt €25.000 bekostigd door de Raad van Bestuur en €25.000 moet worden ingebracht door een divisie of directie binnen het UMC Utrecht (of de eigen organisatie bij externe deelnemers). De deelnemer is zelf verantwoordelijk voor het vinden en overtuigen van een divisie of directie die bereid is deze financiering te leveren, in cash of in-kind.
Het prijzengeld mag uitsluitend worden ingezet voor de verdere ontwikkeling van de innovatie, zoals het bouwen van een prototype, het uitvoeren van tests of het opzetten van een pilot. Persoonlijke salariskosten zijn uitgesloten.
Ureka contract uitklapper, klik om te openen
De winnaar tekent samen met de projectleider van de Ureka een overeenkomst waarin de voorwaarden voor het gebruik van het prijzengeld zijn vastgelegd en de benefits voor het UMC Utrecht (bv noemen van het UMC Utrecht/Ureka bij media uitingen, vroegtijdig gebruik innovatie, pilot ziekenhuis etc).
De winnaar is verplicht om:
- inzichtelijk te maken hoe het geld wordt besteed;
- binnen één jaar de middelen te investeren in doorontwikkeling van de innovatie;
- tijdens de finaleshow van het daaropvolgende jaar een presentatie te geven over de voortgang, de behaalde resultaten en de status van de innovatie.
Hiermee stimuleert Ureka dat de prijs daadwerkelijk leidt tot tastbare vooruitgang en duurzame impact voor patiënten, zorgprofessionals en het UMC Utrecht.