Selectie criteria
De Ureka Mega Challenge staat open voor een breed scala aan ideeën . Er zijn echter wel criteria waar een idee aan moet voldoen. En daarnaast is het ook van belang dat de deelnemers a voldoende vertrouwen en draagvlak bij de jury creëren door zich goed te presenteren en enthousiasme en gedrevenheid uit te stralen. Een Ureka stelling is:
Hieronder tref je een overzicht van de selectie criteria.
Waar worden de ideeën en Urekanten op beoordeeld?
Persoonlijke criteria
- Heeft de deelnemer voldoende capaciteit om het plan te realiseren?
- Is het een individuele aanmelding of is er een team?
- Wat is de persoonlijke drive voor dit plan?
- Lukt het de deelnemer(s) om voldoende draagvlak te creëren?
- Welke acties heeft de deelnemer al ondernomen voor zijn idee?
- Straalt de deelnemer enthousiasme en doorzettingsvermogen uit?
Inhoudelijke criteria
Eerste selecties
- Past het plan in de UMC Utrecht strategie Connecting Worlds?
- Is de behoefte van deze doelgroep duidelijk gedefinieerd en voldoende onderzocht?
- Zijn er meetbare doelstellingen gedefinieerd?
- Is de inhoud van het plan helder, concreet en voor iedereen te begrijpen?
- Hoe innovatief is het plan?
- Zijn er concurrenten of vergelijkbare ideeën op de markt?
- Is de gestelde tijdlijn realiseerbaar en past het binnen budget?
- Hoe groot is de markt? Is het idee opschaalbaar?
- Is het idee duurzaam?
Finale selectie
- Is het plan financieel haalbaar en is de voorgenomen investering realistisch?
- Hoe reëel is de kans dat de investering kan worden terug verdiend?
- Zijn de eventuele risico’s en marktkansen voldoende in kaart gebracht?
- Zijn er al geïnteresseerden of samenwerkingspartners?
- Hoe groot is de kans dat dit idee/product gevaloriseerd wordt?
- Hoe groot is de daadwerkelijke behoefte aan dit idee en is dit de enige oplossing?
- Wat is het toekosmtperspectief? Opschaling buiten UMCU? Opschaling nationaal, internationaal?
Wat zijn de voorwaarden om mee te doen?
- De gestelde deadlines zijn hard.
- Tijdens het Ureka traject moeten de Urekanten aanwezig zijn op de bijeenkomsten en tijdens de finale show.
- De opbrengsten en kosten zijn transparant en meetbaar.
- Afhaken is geen optie tijdens het traject, er wordt in jou geïnvesteerd in tijd, expertise en geld. Ook van externe experts.
- Het UMC Utrecht moet baat hebben bij een investering in jouw idee (PR/financieel/pilot)
- De finalisten moet een divisie of directie weten te enthousiasmeren en bereid vinden de helft van het prijzengeld te betalen (Dragons kunnen daarbij helpen).
- De winnende deelnemer moet binnen een jaar een functionerend prototype en vooruitgang kunnen presenteren
- Het prijzengeld mag alleen in de ontwikkeling van het product of test/pilot kosten worden geïnvesteerd, niet in persoonlijke salariëring.