Terug
Selectie criteria
Tijdens het Ureka traject vinden verschillende selectie momenten plaats. De selecties worden gedaan op basis van criteria, maar ook het vertrouwen in de aanmelder(s) speelt een belangrijke rol.
Criteria uitklapper, klik om te openen
Aanmelding en intakegesprek
Aanmelden van een idee of onderzoek voor deelname aan de Ureka Mega Challenge kan tijdens de wervingsfase door het invullen van het aanmeldformulier. Na ontvangst van de aanmelding vindt een intakegesprek plaats met twee Ureka teamleden. Vervolgens vindt door het Ureka team de eerste selectie plaats van deelnemende ideeën. De tweede selectie van de finalisten wordt gedaan door de Dragons.
Selectie deelnemers (Urekanten)
Haalbaarheid van het idee
- Realistische tijdlijn en benodigde middelen;
- Mate waarin het idee al is verkend en van een behoefte voorziet (bijv. eerste testen, gesprekken doelgroep, draagvlak, gebruikersfeedback);
- Duidelijkheid van het probleem en de oplossing;
- Risico’s en complexiteit.
Potentiële impact
- Verwachte verbetering voor patiëntenzorg, werkprocessen of onderzoek;
- Grootte van en/of noodzaak voor de doelgroep of schaalbaarheid binnen/ buiten het UMC Utrecht;
- Mate van innovatie en onderscheidend vermogen;
- Duurzaamheid en lange-termijn waarde.
Team, motivatie en draagvlak
- Motivatie, enthousiasme en doorzettingsvermogen van de deelnemer(s);
- Beschikbare tijd en capaciteit om stappen te zetten;
- Draagvlak in het team, afdeling;
- Ondernomen acties;
Toegevoegde waarde deelname Ureka
- Hoe ver is het idee al ontwikkeld (Buca, Start up fase?);
- Kan de Ureka voldoende bijdragen, versnellen, structureren of versterken;
- In hoeverre is er verbinding met een commerciële onderneming.
- Is er deelgenomen aan vergelijkbare challenges ( Faculty of Impact, NWO Venture Challenge)
Fit met UMC Utrecht en strategische relevantie
- Aansluiting bij de UMC Utrecht-strategie;
- Meerwaarde voor UMC Utrecht
Bij de eerste selectie wordt ook rekening gehouden met de diversiteit van ideeën.
Selectie finalisten
Dezelfde criteria blijven leidend, maar met nadruk op:
- inhoud, opzet en vormgeving business case
- Pitch presentatie finale show
- impact (maatschappelijke relevantie, verbetering voor de zorg, schaalbaarheid);
- Haalbaarheid (doordachtheid van stappenplan, technische en organisatorische realisatie);
- team & motivatie (inzet tijdens het programma, leergierigheid, groeipotentieel);
- Fit met UMC Utrecht en strategische relevantie.