Terug

Ureka traject

Ureka traject

Iedereen met een goed idee of veelbelovend onderzoek om de zorg te verbeteren is welkom om mee te doen met de Ureka Mega Challenge.  Denk aan verbeteren van de kwaliteit van zorg, verminderen administratielast, efficiëntere werkprocessen, meer zorg op afstand, stimuleren gezonde leefstijl of het beter ondersteunen van patiënten tijdens hun behandeling. Ons doel is om deze ideeën een paar stappen verder te helpen, waardoor de realisatiekans toeneemt en de zorg daadwerkelijk beter wordt! 

 

Ureka traject uitklapper, klik om te openen

Een Ureka traject duurt ongeveer een half jaar en bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Wervingsfase
  2. Selectie door Ureka team
  3. Pitch fase, inclusief workshop IP en Pitch
  4. Selectie 4 finalisten door Dragons
  5. Business Case fase, inclusief workshop Buca en Subsidie
  6. Finale show

Patentgevoelige informatie

Schroom niet om mee te doen vanwege patentgevoeligheid van je idee. Je kunt de patentgevoelige informatie altijd achterwege laten in de pitch. Het Ureka team en de Dragons zullen patentwaardige informatie altijd vertrouwelijk behandelen.

Hoe ziet het Ureka traject eruit?

Werving en Pitchfase

Aanmelden voor een Ureka ronde kan via het aanmeldformulier op deze website. Het Ureka team zal met iedere aanmelder een intake gesprek voeren. Vervolgens worden 8 deelnemers geselecteerd voor de pitchfase. De deelnemers krijgen een pitch en IP workshop en zullen vervolgens onder begeleiding van een professionele regisseur een video pitch opnemen waarin zij hun idee of onderzoek presenteren. Deze video pitch wordt gepubliceerd op de Ureka Mega Challenge website en You Tube. 

Tweede selectie en Business Case fase

Op basis van de pitch video, een two pager van elk idee en vastgestelde criteria, selecteren de Dragons 4 finalisten. Zij kunnen gebruik maken van een budget van maximaal € 3.000 voor ondersteuning bij het schrijven van een goede business case (buca) of hun idee verder te ontwikkelen. De deelnemers krijgen een workshop over de business case en over de mogelijkheden voor subsidies.

Prijzengeld en draagvlak divisie/directie

Een belangrijke voorwaarde voor de finale is dat de finalisten draagvlak creëren voor hun idee bij een divisie of directie en ervoor zorgen dat deze divisie/directie de helft van het prijzengeld wil investeren als dit idee wint. Het prijzengeld bestaat uit 25.000 euro cash vanuit de Raad van bestuur en 25.000 euro cash of in kind vanuit een divisie/directie/externe partner van het UMC Utrecht. Dit is een belangrijk punt waar vroegtijdig aandacht aan moet worden besteed omdat niet vanzelfsprekend mag worden aangenomen dat een divisie hier meteen mee akkoord gaat. Als dit niet lukt kan deze finalist de finale niet winnen. 

Bij een externe finalist moet hiermee vanaf de start rekening gehouden worden. Voor een individuele deelnemer moet is dit soms een lastig punt. Er moet een verbinding zijn met een UMC afdeling/divisie. Als het gaat om een idee vanuit een samenwerkingspartner zoals PMC, UU of EWUU is het meestal geen probleem. 

Finale show

De finalisten presenteren hun businessplan in een wervelende finale show aan de Dragons en het publiek. Zowel de Dragons als het publiek stellen vragen aan de finalist. De Dragons kiezen aan het einde van de show een winnaar. De winnaar ontvangt een geldprijs van totaal € 50.000. Van de deelnemer wordt verwacht dat hij hiermee binnen een jaar een werkend ‘prototype’ ontwikkelt.

De finale in 2013

video qr code

In deze folder bevindt zich extra informatie door middel van een video. Scan de bovenste QR-code met uw telefoon om deze video te bekijken. Of bekijk de video via:

Bedankt voor uw reactie!

Heeft deze informatie u geholpen?

Graag horen we van u waarom niet, zodat we onze website kunnen verbeteren.

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet